miercuri, 4 iulie 2012

Elecronica fever


Dance, electro, house, techno, rave, trance, alte genuri şi subgenuri: toate fac parte din muzica electronică. La început, muzica electronică a fost asociată exclusiv cu arta muzicală a Occidentului, dar începând cu anii ’60, evoluţia tehnologică a permis muzicii crearea sunetelor cu ajutorul aparatelor electronice. În ziua de azi, muzica electronică include mai multe genuri şi subgenuri, unele devenind populare, iar altele underground. Dacă în anii ’70 sintetizatorul reprezenta calea de a crea sunete şi implicit muzica, astăzi cu un simplu program instalat  în PC poţi crea o piesă într-un timp mult mai rapid şi eficient.
Ştim prea bine ca la început, jazz-ul era ascultat şi cântat doar de către oamenii negri, însă în timp legile şi  mentalităţile s-au schimbat, iar azi nu mai e o ruşine ca o persoană albă să cânte jazz. Un lucru interesant îl putem observa şi în muzica electronică. Muzica underground devine mainstream, iar acest lucru  esta datorat libertăţii de exprimare, sharing-ului (în special pe reţelele social media) şi mass mediei. Totul depinde de ceea ce vrem să  promovăm.
Am stat de vorbă cu trei tineri, ascultători ai muzicii electronice. Am fost curioasă să aflu care este viziunea lor, care sunt influenţele lor, dar şi cum au început ei să asculte acest gen, ştiind că azi, muzic. Prin urmare, iată întrebările:
 1. De când asculţi muzica electronică?;
 2. De către cine/ce ai fost influenţat să asculţi acest gen?;
 3. Ce părere ai despre tinerii din ziua de azi care ascultă acest tip de muzică?; 
4. Dar despre acest gen, în ziua de astăzi? Cum crezi că a evoluat?;
 5. Recomandă câţiva artişti care merită să fie ascultaţi.

Răzvan Chirilă, owner at Bt Breaks Society aka Muhaha
1.   "De prin ’96.
2.   De fratele meu. Ne tot uitam pe Viva, iar când el era la şcoală –eu fiind la grădiniţă şi având mai mult timp liber-, notam pe o foaie clipurile mai interesante. Apoi, încă din facultate îmi era un furnizor de muzică, îmi aducea mereu în vacanţă mixuri şi albume de la John Digweed, la Jay Cunning, Plump DJ’s sau James Lavelle. Mereu mi-a dat să ascult muzică până am ajuns să-mi conturez propria viziune.
3, 4. Sincer, horror. Legată de preferinţele mele şi de tendinţe, consider că încă ne plafonăm în anumite genuri de muzică ce nu prea mai sunt ascultate. Faptul că se ascultă atât de mult dubstep, consider că e mai mult legat de incultura muzicală şi de comoditate, acceptând să vină muzică la ei în loc să o caute. Consider că mai multă atenţie în selectarea muzicii ar fi necesară, sau măcar să se urmărească anumite festivaluri ce dau tendinţa în muzică electornică actuală. Sonar ar fi un exemplu, a ajuns la Tvr Cultural să se vorbească despre el şi cred că ar fi necesar să-l privim ca pe un promotor al muzicii corecte.
5. Nu cred că sunt eu în măsură să hotărăsc asta, dar aş recomanda puţin studierea acestei pieţe muzicale, una-două reviste de muzică, câteva site-uri de podcast-uri şi-ţi poţi face o idee. Că genuri aş recomandate: future garage-ul, bass music-ul, breaks-ul. Cel puţin primele două sunt genuri actulale ce fac furori în întreaga lume şi încet încet încep să se simtă şi la noi."

Teodor Maxim, producer (4 ani) & iubitor de muzică electronică
1."De prin 2004,  cam aşa. Eram prin clasa a 6-a.
2. Un prieten mi-a dat prima dată. Fratele lui era mult mai mare şi avea cd-urile în casă. Eram draci la bloc şi mergeam la el şi ascultam, like: am lăsat cornetele şi tuburile deoparte şi am pus mâna pe cd-urile cu Apollo 440, Chemical Brothers, Prodigy şi câte ceva pe calculator (din câte ţin minte eu nu aveam combină şi nici placă de sunet la calculator).
3.   Nu se interesează de muzică (orice ''dubstep remix'' e filthy, deşi e un gunoi făcut de un puşti care nu are nici cea mai mică legătură cu produsul), ascultă numai ceea ce se pune în cluburi. Şi că tot am ajuns la cluburi, explozia de Dj-i din ultimul timp mă sperie. Toţi pun muzică pentru prietenii lor. Dacă acum 6 ani lumea venea îmbrăcată comod la party ca să se poată mişca, acum vezi numai fetiţe de 14 ani pe tocuri şi cu plicul în mână (asta sper că se întâmplă numai în Iaşi).
4.   Muzică electronică... a devenit industrie. Mulţi artişti care făceau un anumite gen s-au dus spre ce e mai comercial ca să scoată bani: Spor care era în drum and bass e acum Feed Me; Ewun, care a rupt cluburile la party-uri drum and bass, acum e Kill the Noise.
5.   Billain, DJ Hidden (sau Semiomime, alias-ul sub care face IDM), Squarepusher, Autechre, Amon Tobin şi deşi nu mă omor după dubstep stuff, proiectul Cypress x Rusko mi s-a părut super ok."

Izmy aka MC/DJ Detour
1.      "Din 2005.
2.      În special de vărul meu. În fiecare weekend mergeam la el pentru că îmi plăcea să merg acolo. La un moment dat, eram: “hai să îmi scrii ceva piese pe un cd, ca să am şi eu piese”, iar el a zis “ok”. Şi de atunci ascult muzică electronică.
3.      Părerea mea e că nu ascultă muzică electronică de calitate, decât cea comercială, iar pe mine mă deranjează mult.
4.      Păi ce să zic; dacă luăm dubstep-ul, evoluţia e mare dar în sens negativ deoarece e comercial. Drum and bass-ul deja nu mai e aşa de căutat de oameni.
5.      De obicei nu spun, dar fie: MC Det, The Ragga Twins, Rebel MC, Aquasky, Skream, Benga şi Artwork."


Ei bine, se poate asculta muzica de calitate, după cum se vede. Totul ţine de voinţă şi de gusturi, care în timp, se schimbă şi se maturizează.  În cele ce urmează, voi răspunde şi eu la întrebări, din respect pentru cititori:
 1. Din 2006, după examenul de capacitate. Ştiu că mi-am pus Internet în acea perioadă şi eram fascinată de ceea ce putea oferi (la vreme aceea).
2. De media, în general (TV, Internet). Fiind dornică de explorare, m-am apucat în căutare de artişti şi genuri (ceea ce fac şi în prezent). Am început să ascult în special compilaţiile Ministry Of Sound. Muzica mai underground ascult de un an şi jumătate, fiindcă gusturile se educă în timp.
         3. Nefiind un specialist (cel puţin nu un critic avizat), cred că sunt şi tineri care ascult
ă muzică bună, dornici de afirmare dar şi tineri care ascultă, cum s-ar spune, muzica de club.
         4. Muzica electronic
a din ’70 încoace a cunoscut o evoluţie extraordinară şi a ţinut pasul cu tehnologia mereu. În secolul XXI, producătorii de electronică fac o muzică pe care strămoşii noştri nu şi-ar fi putut-o imagina. Concurenţa între artişti şi chiar între genuri e acerbă.
5. După cum am mai spus, gusturile  se educă(asta este şi intenţia post-ului). Dar, o să enumăr câţiva artişti/trupe dragi mie şi câte o piesă de la fiecare din ei:
The Chemical BrothersStar Guitar 
ApparatYou Don’t Know Me 
Telefon Tel Aviv Sound In A Dark Room 
Jokers Of The SceneY’All Know The Name 
Sander van DoornRiff
ShackletonStalker
Nicolas RepacSwinging In The Rain

 
Cam asta a fost tot, de data asta. A fost ceva diferit, un experiment. Zilele ce vin voi posta un entry despre cluburi(început deja, dar nu terminat), aşa că staţi pe aproape. Le mulţumesc celor trei încă o dată, cred că v-am ajutat într-un fel sau altul să ascultaţi muzica ce place nu tuturor şi sper că v-am deschis apetitul pentru muzica faină. Aşa că, la treabă!